De stimulerende werking van reclame

24/10/2016 De stimulerende werking van reclame

Wat is de invloed van anderen en reclames op ons verlangen naar eten?

Dat bepaalde prikkels in de omgeving van invloed zijn op uw eetgedrag is bekend, maar wist u ook dat het eetgedrag van anderen bepalen hoeveel mensen zelf eten?

Stel uzelf het volgende voor: u gaat lunchen met een vriend in een restaurant. Jullie bestellen beide de speciale dagaanbieding. Als het eten is gearriveerd eet uw vriend vrijwel alles van het bord op. De volgende dag gaat u met een andere vriend naar hetzelfde restaurant. Deze persoon eet veel minder dat diegene de dag ervoor. Hoeveel zou u eten in beide situaties?

Er is bewezen dat de mate waarin de ander eet een belangrijke rol speelt bij het eigen eetgedrag. De hoeveelheid voedsel wordt aangepast aan degene met wie samen wordt gegeten, omdat diegene informatie geeft over wat de juiste hoeveelheid voedsel is die genomen kan worden . Mensen kijken dus in bepaalde situaties naar anderen om te besluiten hoeveel voedsel de juiste hoeveelheid is om te consumeren.
Naast sociale prikkels zijn ook omgevingsprikkels van invloed op ons eetgedrag. Een veel voorkomende omgevingsprikkel is het zien van tv reclames. Blootstelling aan reclames voor voedingsmiddelen stimuleren gedachten over eten en daarmee het verlangen naar eten.
Uit onderzoek blijkt dat de voortdurende blootstelling aan reclames die ongezond voedsel, met een hoog gehalte aan vet, suiker of zout de motivatie om te eten versterken. In het onderzoek werd deelnemers gevraagd verschillende voedselgerelateerde reclames en niet-voedselgerelateerde reclames te beoordelen op effectiviteit en aantrekkelijkheid. Aan de hand van een woordentaak werden de gedachten omtrent eten onderzocht. Hieruit bleek dat mensen met een hoger BMI en mensen die gemiddeld  langer televisie kijken per dag meer voedselgerelateerde gedachten en ook meer motivatie om te eten ervaren. 

Referenties:
Kemps, E., Tiggeman, M. & Hollitt, S. (2014). Exposure to television food advertising primes food-related cognitions and triggers motivation to eat, Psychology & Health, 29(10), 1192 – 1205.
Vartanian, L.R., Spanos, S., Herman, C.P. & Polivy, J. (2015). Modeling of food intake: a meta-analytic review. Social Influence, 10(3), 119-136.


Laatste berichten

2019  
2018  
2017  
2016  
2015  
2014  
2013  
2012  
2011  
2010