Tilly, 64 jaar, Vertegenwoordiger


13/02/2012

Ik ben nu bewust bezig met wat ik eet, hoe ik eet en vooral waarom ik eet.

Tilly

Ik ben Tilly, 64 jaar en moeder van 3 drie volwassen kinderen. Ik ben bijna mijn leven lang al aan het lijnen en heb van alles geprobeerd. De laatste tijd was ik bij een dietiste. Dat ging in het begin goed, maar het werd toch weer een sleur en de kilootjes kwamen er weer bij. Tot de dietiste mij adviseerde om naar Ariane te gaan. Dit was vrij nieuw en misschien iets voor mij. Nou ik dacht een (dieet-)psycholoog, mooi niet. Maar goed ik nam de folder mee en heb hem een paar keer gelezen en dacht uiteindelijk, 'ach het is allicht te proberen'. Ik gebeld, afspraak gemaakt voor een intakegesprek. Nu heb ik A gezegd, dan ook maar B. Mijn eerste doel was om tien kilo af te vallen. Dus daar ging ik de eerste avond. We waren met acht dames. We stelden onszelf voor en we gingen er allemaal voor. Ieder had zijn eigen verhaal of probleem. Wat op mij in de eerste les de meeste indruk heeft gemaakt is dat we een grafiek moesten tekenen. Dat was zo confronterend, dat ik daar erg van schrok. Daar denk ik nu nog vaak aan. Je leert een eetplan te maken, waar je ook gewoon lekkere dingen bij mag inplannen. Je leert bewust eten, er de tijd voor nemen, goed proeven en niet zomaar alles wegslikken. Je leert achterhalen waarom je iets eet. Vaak was het bij mij gewoon om die kaken op en neer te laten gaan. 's Avonds had ik de meeste moeite. Nu maak ik 's avonds twee stukken fruit klaar en eet dat rustig op en in het weekend plan ik nog iets lekkers in (chippie, toostje of net wat ik in huis heb). Ik ben er ook achter gekomen dat het niet zo is dat dunne mensen zomaar alles kunnen eten, enkele uitzonderingen daar gelaten. Dus je bent niet de enige. Hier word je bewust gemaakt van wat je eet, hoe je eet en vooral waarom je eet. Dat mis je bij al die clubs die er zijn. Meestal mag je dan maar 1000 kcal. per dag en dat hou je niet vol. Dan is het voor je daar weer naar toe gaat even een dag bijna niets eten, nog gauw naar de wc, want ik moet weer gewogen worden. Nou hier komt geen weegschaal aan te pas, mag je zelf bijhouden. Ik hou het eetplan van de dietiste aan, krijg je alles binnen wat je nodig hebt en plan ik ook wat lekkers in. Eet ik dingen buiten mijn eetplan dan vraag ik me af: waarom heb ik dat nou gegeten? Zie ik iets erg lekkers, vraag ik me af: is het echt wel zo lekker en is het me wel waard om het te nemen? Zo leer je heel veel dingen, tips, verhalen van anderen en heb je steun aan elkaar. We hadden een hele fijne groep. Ik ben blij dat we af en toe nog terug mogen komen, want het gevaar is er natuurlijk nog wel, maar om elkaar weer terug te zien is ook fijn. Mij heeft het in ieder geval geholpen, ik heb mijn eerste doel bereikt en ga nu voor de volgende tien kilo. Ik kan het iedereen aanraden, want het lukt zelfs mij. Neem gewoon de stap.


Ervaringen