Patty, 49 jaar, doktersassistente


21/05/2011

Ik weet nu hoe ik mijn gezonde gewicht kan vasthouden.

Patty

Wie herkent het niet? De feestdagen van december liggen net achter je, op de nieuwjaarsrecepties gaan de bitterballen en laatste oliebollen vrolijk rond en waar gaan de gesprekken over? Juist, DE KILO’s.
Vele mensen mijmeren, kijken terug: weer een jaar verder en weer een kilo of wat erbij. Baal! Hoe pak je dit nou eens echt grondig aan, zonder jojo -effect en met een goed gevoel. Wat ben ik blij dat iemand mij, begin januari, over deze methode vertelde. Het was me al lang duidelijk dat eten vooral in je hoofd zit, dat het een reactie is op nare of verdrietige dingen, onvrede, maar ook op leuke spannende dingen. Maar dan, hoe krijg je dat, het liefst voor altijd, onder controle? Het voelt als een soort T-splitsing: ga ik zo door, en komt er iedere keer ietsje bij, totdat ik echt ziek wordt van mijn overgewicht? (diabetes, hoge bloeddruk, maagklachten) “of kies ik de gezonde weg van gecontroleerd eten en (nog) meer beweging, waarbij ik de kans op gezondheidsproblemen behoorlijk reduceer? De stap gemaakt, het roer moest om, vond ik. Bovendien: steeds een maatje meer, nee, het is echt klaar nu. Ik ga er voor! Ariane gebeld, intake gesprek gehad, (wat komt er toch veel bij kijken…) en wachten op de eerste groepssessie. In februari was het zo ver. Wel spannend: wat zijn het voor mensen, zou het klikken? Nou, dat zat wel goed merkte ik al meteen die eerste keer. Hele verschillende mensen met allemaal één doel: een gezond gewicht bereiken door verstandig en gecontroleerd om te gaan met voeding. Stap voor stap, week na week, gingen we door de methode heen, duidelijke uitleg, veel ervaringen delen, een “feest” van herkenning, dat schept een band! De bijeenkomsten duren 2 uur. Ik keek er echt naar uit, ieder week, wilde niets missen. Ze vlogen voorbij die uurtjes. De “meiden van de (di)eetclub” werden me dierbaar. Een lach en een traan, humor en serieuze zaken, alles kwam voorbij. Voelde prima, echt! Ariane voelde de groep goed aan en gaf ons vertrouwen en steun, maar, liet ons vooral zelf nadenken over hoe om te gaan met bijvoorbeeld ”gevaarlijk eten”, feestjes en lastige situaties. Gaandeweg werd het voor ons allen duidelijk hoe het werkt, maar, in de praktijk brengen is natuurlijk weer een stapje verder, en moeilijker. Vallen en weer opstaan, het mag allemaal. Huiswerk, praktijkopdrachten, eetplannen, ondermijnende gedachten, wat hebben we er veel geleerd en wat is het goed uit te voeren. Ondertussen ben ik dagelijks nog meer gaan sporten, bewegen, pak ik vaker de fiets omdat ik het leuk vind en omdat ik voel dat het gewoon goed voor me is. De bijeenkomsten zitten er nu op, nog een paar terugkomsessies te gaan (heel plezierig), en dan moet ik het alleen doen. Maar dat gaat lukken, ik heb er vertrouwen in. Mijn “gezonde gewicht” is inmiddels bereikt, maar, wat belangrijker is: ik weet nu hoe ik dat ook zo kan vasthouden. Ik voel me super fit, kleine klachtjes zijn verdwenen en ik kan weer kleding aan die ik wil. Je begrijpt dat je zelfvertrouwen hier ook wel een enorme boost van krijgt, dus: zeer tevreden met het resultaat en de manier waarop dit bereikt is.
Meiden, Ariane, BEDANKT!

Photo credit: m4r00n3d via Foter.com / CC BY-NC-ND


Ervaringen