Margreet, 54 jaar, Lerares


15/01/2013

Ik weet mijn eetgedrag nu te beheersen en het voelt niet eens alsof ik op dieet ben.

Margreet

Mijn naam is Margreet en ik ben 54 jaar.
Net als zo veel mensen die kampen met overgewicht had ik te maken met het jo-jo effect. Ik ben al jaren bezig geweest om af te vallen en heb van alles geprobeerd. Herbalife, Weight Watchers, Sonja Bakker, brooddieet en nog veel meer diëten.
Een aantal jaar geleden bleek, na een periode van ziek zijn en langdurige vermoeidheid, dat ik aanleg voor diabetes heb. Deze ziekte komt ook voor in de familie en de kans dat ik het ook ooit zou krijgen is zeker aanwezig. Afvallen was het motto van de huisarts. Ik ben inderdaad na dit advies wat afgevallen en de glucose-intolerantie bleek te verdwijnen. Maar toch zette ik elke keer niet echt door, ondanks het advies van artsen. Steeds had ik weer een reden om het op te geven.
In de zomer van 2011 was ik voor een ander klachtje bij de huisarts en vertelde haar terloops dat ik het jo-jo effect een beetje zat werd. Zij gaf mij toen een folder van Faas Psychologie. De inhoud van de folder sprak mij enorm aan en ik had echt zo iets van “Het is nu of nooit”. Diezelfde middag heb ik Ariane Faas gebeld en een afspraak voor een intakegesprek gemaakt. Het klikte direct en ik merkte dat Ariane heel goed naar mij luisterde.
In augustus ben ik in het groepje met mijn mede lotgenoten gestart. Het is prettig om je eigen ervaringen en de dingen, waar je elke keer weer tegenaan loopt, te delen met anderen. Het blijkt dat mijn valkuilen ook voor andere mensen gelden.
Ik heb in de sessies geleerd om mijn eetpatroon te veranderen. Ik ben in totaal al 14 kilo afgevallen en de laatste 10 gaan ook wel lukken. De wekelijkse sessies en de terugkomdagen heb ik als zeer positief ervaren. Ariane gaf tips en vroeg ook door als ik iets aangaf dat moeilijk was. Ik heb geleerd om automatische gedachten over eten om te zetten in realistische. Ik grijp nu niet meer zo maar iets uit de kast en stop het zonder nadenken in mijn mond. Kleinere bordjes gebruiken, altijd gaan zitten als je iets eet en van het eten genieten zijn heel handige tips. Wat mij vooral geholpen heeft is het vooraf opschrijven wat ik zou gaan eten. Het is even een drempel, maar na een paar weken weet je niet beter. Ik heb echt niet het idee dat ik aan het lijnen ben, maar afvallen is een beter woord.
Ik heb af en toe een periode ingelast om te kijken of ik niet aankom als ik er niet op let of opschrijf wat ik ga eten. Het blijkt dat mijn gewicht stabiel blijft en ik toch de calorieën in mijn hoofd tel. Ik ben er altijd op een of andere manier mee bezig. Tijdens de feestdagen heb ik gewoon meegegeten en het niet overdreven. Ik ben nauwelijks aangekomen.
Ik heb heel veel aan de bijeenkomsten gehad en merk dat ik me fitter voel, ik niet meer naar de grote maten kledingzaken hoef. Ik kan ineens kleren in kleinere maten aantrekken. Ik voel me echt veel gezonder.
Ik weet dat ik mijn hele leven op mijn eetgewoonten zal moeten opletten. Maar ik weet het nu te beheersen en als ik een keer iets te veel gegeten heb, pak ik het patroon de volgende dag gewoon weer op. Vroeger dacht ik vaak dat ik pas na het weekend of de volgende maand verder zou gaan lijnen. Een valkuil was ook altijd “na dit feestje”. Nu weet ik dat feestjes nog leuker zijn als je jezelf niet volpropt met allerlei hapjes, maar alleen kiest wat je echt lekker vindt. Dan lig je niet met een te vol gevoel ’s avonds in je bed en voel je je weer schuldig.
Ik kan deze methode iedereen aanraden. Bij mij is de knop echt helemaal om.

Photo credit: Tekke via Foter.com / CC BY-ND


Ervaringen