José, 50 jaar, Medisch secretaresse


28/04/2013

1 stukje chocola is lekkerder dan de hele reep. Gedachtenverandering werkt om af te vallen!

José

Hoe het zo kwam
Na mijn scheiding, nu zo'n 20 jaar geleden, ben ik extreem snel extreem veel aangekomen; ik verdubbelde binnen een jaar mijn gewicht. In de jaren daarna ging ik door een heel proces om mijzelf en mijn 'dikke lijf' te accepteren. Ik heb geen diëten gevolgd omdat ik het veel belangrijker vond om van mijzelf te leren houden. Ik bouwde mijn leven weer op kreeg een hele goede relatie en leuk werk waarin ik mij kon ontwikkelen. Ik kwam niet of nauwelijks aan en voor mij was dat het bewijs dat ik letterlijk 'goed in mijn vel' zat.

En nú wil ik afvallen
En tóch kwam er een moment dat ik wilde afvallen. Ik werd wakker geschud doordat er in korte tijd twee medische onderzoeken mislukten omdat de apparatuur niet ingesteld is op mensen van mijn formaat. Dat deed mij beseffen dat ik kwetsbaar ben. Ik ging op zoek naar begeleiding in mijn proces naar minder gewicht. Daarbij was voor mij heel duidelijk dat ik niet 'op dieet gezet' en 'tot sporten gemaand' wilde worden. In de loop van de jaren was ik wel eens spontaan afgevallen maar ik kwam dan heel snel weer aan. Ik wíst dus dat ik zelf kan afvallen. Alleen was er kennelijk iets wat mij hierin onbewust tegen hield. Na wat omzwervingen kreeg ik bij de huisarts een folder van Faas Psychologie en ik wist meteen 'dit is het'. De toon van de folder en de manier waarop er gesproken werd over de psychologische kant van overgewicht en overeten sprak mij erg aan; dít was waarnaar ik op zoek was.

De groep
Bij de eerste bijeenkomst vond ik het wel moeilijk te onderkennen dat ik verreweg de zwaarste van allemaal was maar al snel bleek dat het er helemaal niet om gaat wie de dikste is. Iedereen heeft een eigen proces te gaan en veel dingen zijn herkenbaar. Ook weet ik nog van de eerste bijeenkomst dat ik verbaasd was dat er geen weegschaal te bekennen was en dat er geen getallen over tafel gingen hoe zwaar iedereen wel niet is. We kregen de opdracht om thuis een dieet uit te zoeken dat bij je past en een grafiek bij te houden van je gewicht. Verder werd daar nauwelijks meer over gesproken.
Waar we het wel over hadden was 'welke gedachten en impulsen maken nu dat jij meer eet dan goed voor je is'. Eindeloze oefeningen hebben we hierin gedaan. We bespraken in de groep welke lastige situaties je de afgelopen week tegen gekomen was, hoe je daarmee omgegaan was en hoe je daar voortaam anders mee om zou kunnen gaan. De vraag 'is dit een reële gedachte?' stond hierbij centraal. Het leuke van de groepsbijeenkomsten is dat anderen soms het werk doen en ik daar dan ook nog wat aan heb. Veel dingen zijn herkenbaar.
We lachen wat af op zo'n avond, juist omdat de dingen zo herkenbaar zijn.

Ik val dus écht af
Ik heb intussen geleerd dat heel veel impulsen om te gaan eten van buiten af komen of een gewoonte zijn geworden. Bijvoorbeeld: op mijn werk lag op de keukentafel een zak drop. Elke keer dat ik de keuken in kwam snoepte ik er automatisch en gedachteloos van. Is dat nu wel nodig? Nee; ik kan er gemakkelijk van af blijven. Het is een omschakeling maar het is écht mogelijk. Ander voorbeeld: ik haal een reep chocola in huis en zodra ik besluit die open te maken kan ik er niet meer van af blijven totdat hij helemaal op is. Maar is dat wel zo? Nee; ik kan ook een klein stukje nemen, genieten van de smaak en de nasmaak en hem dan bewaren voor latere momenten. Nu geniet ik er veel meer van dan wanneer ik de reep 'moet' opeten. De eerste hap proef je bewust en elke hap die volgt proef je steeds minder bewust, totdat het doel alleen nog maar wordt 'de reep moet op'.
Mijn eetgewoonten zijn sterk veranderd. Met name doordat ik bewust keuzes maak of ik iets eet en hoeveel ik dan neem. Ook eet ik meer fruit en groente en heb ik de hoeveelheid calorieën een beetje aangepast. Ik kies er bewust voor om geen 'dieethoeveelheid' calorieën te nemen. Voor mij is het belangrijk dat ik een eetgewoonte ontwikkel die bij mij past. Een overkill aan calorieën past niet meer bij mij. Ik heb geleerd om hierin zelf de controle te hebben in plaats van dat het eten de controle over mij heeft. En het grappige is dat me dat vrij gemakkelijk af gaat.
Ook de ontdekking waar nu de weerstand om af te vallen vandaan kwam heeft het gemakkelijk gemaakt om de controle over mijn eten terug te krijgen. Zelfs nu ik mijn baan kwijt ben, wat eerder een reden tot overeten zou zijn geweest, beheers ik mijn eetpatroon.
Gedachtenverandering werkt!
In zes maanden tijd ben ik dan ook ruim 15 kilo afgevallen.

Photo credit: Dick Thomas Johnson via Foter.com/ CC BY-NC-SA



Ervaringen