Ilse


31/03/2012

Tijdens de sessies kreeg ik bagage die me hielp weer gemotiveerd verder te gaan.

Ilse

Laat ik beginnen het belangrijkste inzicht wat ik kreeg; Ik heb altijd een keuze! In een van de sessies heb ik het in mijn hoofd een keer vertaald naar kleding en dat werkte voor mij goed, dus mijn lijstjes om te delen:

Kleding: je hebt een keuze welke en of je kledingstukken koopt, je hebt een keuze welke kleding in je kast hangt of verdwijnt, je hebt een keuze welke kleding je uit je kast ook echt aandoet, je kunt, als je de kleding aanhebt en je vind het toch niets, het altijd nog uitdoen of weggooien.

Eten: je hebt een keuze welk (soort) eten je koopt (en überhaupt of je het koopt!), je hebt een keuze of je het eten ook in je kastjes zet en bewaart, je hebt een keuze of het eten ook echt op gaat eten, je kunt, als je er eenmaal aan begonnen bent, ook het eten weer wegleggen of weggooien.

Dat was een openbaring, je hebt keuzes! Keuzes die het voor jezelf makkelijker maken om met eten om te gaan. Je koopt toch ook geen kleding die je niet mooi vind? Of die je niet mooier maken? Waarom doe je het dan wel met eten? Waarom eet je bepaalde dingen en waarom koop je eten die het voor je gezondheid en uiterlijk niet beter maken?

Elke week staat een ander onderwerp centraal die jou bewust maakt van waarom je iets eet en ook hoe je hierachter kan komen. En vooral hoe je dit kan doorbreken. Handige tips maar vooral het inzicht in je eigen denken en kunnen komen naar voren. Experimenteren met eten zodat je ‘lekker’ eten niet ontwijkt (zoals je normaal doet met lijnen want dan haal je het niet huis) maar juist omgaan met dat ‘lekkere’ eten zodat een kleinere hoeveelheid ook voldoende is.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er best tegenop zag om dit in een groep te doen, maar nu zie ik juist de voordelen. Je ziet de ‘valkuilen’ eerder bij anderen dan bij jezelf en daardoor leer je ook jouw valkuilen kennen. En daarnaast leer je dat je niet alleen bent met een eet-probleem. Het goede eraan is ook dat je niet bezig bent met wat je eet (je gaat bijvoorbeeld daar ook niet op de weegschaal) maar de focus ligt op waarom je iets eet.

We hebben 12 groepssessies gehad en niet iedere week was ik even gemotiveerd als ik aankwam, maar door alle verhalen ging je wel weer weg met meer bagage. Bagage die mij hielp om weer gemotiveerd door te gaan. Het totaaltraject duurt 2 jaar en dat vind ik wel fijn. Nu zit er langere pauze tussen de sessies en kunnen we oefenen om het zelf te doen, zonder de controle iedere week.

En nee, dit is geen wondermiddel, je moet het tenslotte zelf doen! Jij moet het doen voor jezelf en daar kan faas dieet-psychologie je bij helpen.

Photo credit: marfis75 via Foter.com / CC BY-SA


Ervaringen